در تحلیل تکنیکال ما بر اساس نوسانات قیمت و در واقع رفتار قیمت در بازار در بازه‌های زمانی مختلف دست به تحلیل و بررسی می‌زنیم و براساس تحلیل‌هایی که انجام داده‌ایم به احتمالات مختلفی در مورد چگونگی رفتار آتی دارایی‌های مختلف خواهیم رسید و احتمالات قویتر را اساس تصمیم گیری فعلی خود قرار خواهیم داد. ابزار اصلی ما همانطور که قبلا هم گفته شده وب سایت تریدینگ ویو هست که نمودار قیمت نسبت زمان انواع دارایی های مختلف در بازارهای مختلف را در اختیار ما قرار می دهد.

تعریف نمودار:

نمودار در واقع نمایی گرافیکی از قیمت هر دارایی در طول زمان است. بازهای زمانی یا اصطلاحا تایم فریم ( Time Frame ) نمودارها قابل تنظیم هستند و براساس نوع نیاز ما به تحلیل بلند مدت یا کوتاه مدت بین 1 دقیق تا 12 ماه قابل تغییر هستند.

تایم فریم یا بازه زمانی از نوار بالای وب سایت تریدینگ ویو قابل تنظیم است.

timeframe

 

انواع نمودار:

 

نمودار خطی ( Line )

نمودار خطی


نمودار خطی ساده ترین نوع نمودار است. نحوه ترسیم این نمودار به این صورت است که بر اساس بازه زمانی انتخاب شده نقاطی در صفحه که قیمت در پایان آن بازه زمانی را نشان می دهند انتخاب می شوند و از اتصال این نقاط نمودار خطی ساخته می شود. به عنوان مثال در بازه زمانی 1 دقیقه ای هر نقطه نمایان گر قیمت در پایان هر دقیقه است و یا در بازه زمانی یک روزه هر نقطه نمایانگر قیمت در پایان هر روز است. اطلاعاتی که از نمودار خطی می توان استخراج نمود قیمت پایانی در هر بازه زمانی است. 

 

نمودار میله ای ( Bars )

نمودار میله ای


نمودار میله ای نوعی دیگری از نمایش قیمت نسبت به زمان در بازارهای مالی است که علاوه بر قیمت پایانی در هر بازه زمانی، قیمت آغازین، کمترین قیمت و بالاترین قیمت را نمایش می‌دهد. در نمودار میله ای اگر قیمت آغازین پایین تر از قیمت پایانی باشد یعنی قیمت در آن بازه زمانی روند صعودی داشته و نمودار سبز رنگ نمایش داده می شود اما اگر قیمت پایانی از قیمت آغازین پایین تر باشد در واقعی قیمت در آن بازه زمانی روند نزولی داشته و نمودار قرمز رنگ نمایش داده خواهد شد.

 

جزئیات نموداری میله ای

 

نمودار شمعی ( Candles )

نمودار شمعی


نمودار شمعی پر کاربردترین نمودار در تحلیل تکنیکال است و اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می‌دهد مشابه اطلاعاتی است که از نمودار میله قابل درک است. این نمودار به خاطر شکل ظاهری آن شمعی نام گذاری شده است. در نمودار شمعی حد فاصل قیمت آغازین و پایانی به صورت یک مستطیل عمودی ترسیم می‌شود و دو خط باریک بالا و پایین این مستطیل نمایانگر کمترین قیمت و بالاترین قیمت در بازه زمانی هستند. در این نمودار نیز مانند نمودار میله روند صعودی به صورت سبز رنگ و روند نزولی به صورت قرمز رنگ نمایش داده می شوند. 

جزئیات نمودار شمعی

هر کندل یا شمع در نمودار شمعی نشان دهنده یک تایم فریم یا بازه زمانی است که انتخاب کرده اید یعنی اگر تایم فریم شما یک ساعته هست هر کندل نشان دهنده یک ساعت است و به ما می گوید قیمت در آن ساعت خاص کجا شروع شده و کجا به پایان رسیده است و همینطور بالاتری قیمت و پایین ترین قیمت در هر بازه زمانی چه مقادیری داشته است.

 

انواع دیگری از نمودارها وجود دارند که موضوع آموزش این دوره نیستند و در واقع نمودار شمعی تقریبا معامله گر را از تمامی انواع نمودارهای دیگر بی نیاز می نماید.