در این مقاله به این موضوع مهم در روانشناسی ترید خواهیم پرداخت که چرا نظم و صبر عواملی بسیار مهم در معامله گری بازارهای مالی هستند. همینطور درباره این موضوع بحث خواهیم کرد که چگونه معامله گران می‌توانند به سطوح بالاتری از نظم و صبر که بدان نیاز دارند، برسند.
تعداد بیشماری از مردم به امید موفقیت در ترید، وارد بازارهای مالی می‌شوند، اما بیشتر آنها با شکست و سرخوردگی از این بازار خارج می‌شوند. بعضی از تریدرها تمرکز زیادی را برای ساخت استراتژی معاملاتی بی نقص صرف می‌کنند که همین کار باعث می شوند انرژی کمی برای ایجاد انضباط معاملاتی لازم برای آنها باقی بماند. داشتن استراتژی معاملاتی قابل اجرا برای هر تریدر از داشتن یک استراتژی معاملاتی بی نقص که امکان اجرای آن را ندارد مهمتر و بهتر است.  بعضی از تریدرها به این دلیل شکست می‌خورند که زمان و انرژی کافی برای یادگیری و بکار بستن مدیریت ریسک صرف نمی‌کنند. نهایتا، بعضی تریدرها به محض اینکه استراتژی معاملاتی آنها به نتایج مورد نظرشان نمی رسد از بازار خارج می‌شوند. هیچ رویکردی همواره سود آور نیست و این موضوعی است که هر تریدر باید همواره در ذهن خویش داشته باشد.

قوانین ترید در بازارهای مالی

قوانین ترید

⦁    ایجاد یک استراتژی معاملاتی کارآمد
⦁    اصلاح استراتژی معاملاتی در صورت نیاز
⦁    بکار بستن پلن معاملاتی به شکلی کارآمد


موراد مهم در ایجاد یک پلن معاملاتی کارآمد

نظم در ترید
پلن معاملاتی زیربنای موفقیت هر تریدر است. راههای متفاوتی برای ایجاد یک پلن معاملاتی کارآمد وجود دارد که می‌بایست در تمامی آنها موارد زیر را در نظر گرفت:

  1. لیست ابزارهای معاملاتی
  2. تشریح دقیق سیگنالهای ورود
  3. تشریح دقیق سیگنالهای خروج
  4. زمان حداقلی برای ماندن در هر معامله
  5. زمان حداکثری برای ماندن در هر معامله
  6. تعیین تعداد حداکثری تعداد معامله در روز، هفته و ماه یا هر بازه زمانی مورد نظر
  7. تعیین زمان کاری روزانه

با در نظر گرفتن لیست فوق شما نه تنها پلن معاملاتی خود را ساخته‌اید بلکه زیر بنای اصولی تبدیل شدن به یک تریدر صبور و منظم را نیز فراهم ساخته ‌اید. حتما استراتژی معاملاتی خود را در بازار تست و تحلیل کنید تا از کارآمدی آن مطمئن باشید. حتما سیگنالهای ورود و خروج و ابزارهای معاملاتی را در پلن معاملاتی خود تعیین کنید.
بعد از صرف مدت زمان کمی می‌توانید به خوبی پلن معاملاتی خود را بکار ببندید. فراموش نکنید همه ما داستانها زیادی در مورد افرادی که به پلن معاملاتی خود عمل نکردند و نتایج وخیم به بارآورده اند شنیده ایم. 

هر تریدر یا از سرنوشت دیگر تریدرها عبرت می گیرد یا خود مایه عبرت دیگران می شود.

چرا باید حدضرر استفاده کنیم؟


بسیاری از تریدرهای حرفه ای از حد ضرر در معاملات خود استفاده می‌کنند، قبل از بازکردن از معامله هر تریدر باید دقیقا بداند نقطه خروج و حد ضرر را کجا تعیین کند. زمانی که حد ضرر را تعیین کردید هرگز نباید حد ضرر خود را برای باز نگه داشتن معامله افزایش دهید. معمولا این یک خطای ذهنی است که با افزایش حد ضرر می توان یک معامله را از وضعیت ضرر به یک معامله در وضعیت سود تبدیل کرد.
برای بعضی از تریدرها پذیرش ضرر و شکست خیلی سخت و زمان بر است و همین موضوع باعث می‌شود که بجای استفاده از استراتژی معاملاتی خود و منطقی عمل کردن، معاملاتی را باز کنند که بیشتر شبیه قمار هستند و خود را در معرض ضررهای سنگین تر قرار دهند.
مشخصا تا زمانی که در چنین موقعیت‌هایی قرار نگیرید ارزش استفاده از حد ضرر را با تمام وجود احساس نخواهید کرد اما فراموش نکنید که خیلی ساده تر و سریعتر از آنچه تصور کنید حین معامله گری با موقعیت‌هایی از این دست رو به رو خواهید شد.
استفاده از حد ضرر تا حدود زیادی هیجانات در معامله را مدیریت می‌کند. همینطور توصیه می‌شود از حد سود در معاملات خود استفاده کنید و از تغییر نقاط حد سود و ضرر حین معامله خودداری کنید.
با کسب تجربه در بازارهای مالی و ترید می‌توانید حد سود خود را تغییر داده و همینطور معاملات خود را با رسیدن به حدی از سود ریسک فری کنید و هرگز فراموش نکنید چه یک تریدر تازه کار باشید چه یک تریدر کهنه کار باید همواره هنگام شروع معامله حدسود و ضرر خود را بدانید و بدان متعهد باشید.

برنامه زمانی معاملاتی


یک بخش مهم در تبدیل شدن به یک تریدر منظم داشتن برنامه زمانی معاملاتی است. در پلن معاملاتی خود تعیین کنید در کدام ساعات می‌خواهید ترید کنید و در زمانها نزدیک به بسته شدن سشن‌های معاملاتی به خصوص اگر در فارکس معامله می‌کنید، پوزیشن معاملاتی باز نکنید. معمولا زمان‌های نزدیک به بسته شدن سشن معاملاتی، آبستن نوسانات زیادی است که مدیریت آنها برای تریدرها سخت خواهد بود.

صبر در معامله گری

صبر در معامله گری
تا اینجا در مورد نظم و انضباط در معامله گری صحبت کردیم و حال نوبت نگاهی عمیق به موضوع صبر در معامله گری است. بعضی از تریدرها دچار وسوسه سریع بستن معاملات به محض رسیدن به سود می‌شوند که این باعث می‌شود علیرقم تحلیل درست، نتوانند سود مورد نظر و منطقی را از تریدهای خود بگیرند. برای غلبه بر این شرایط تریدرها باید صبر در معامله گری را بیاموزند.
برای رسیدن به این هدف راهکارهایی وجود دارد. ابتدا باید بر ترس در معامله گری غلبه نمود. زمانی که یک پوزیشن معاملاتی را باز می‌کنید نباید به راحتی تصمیم خود را تغییر دهید و باید طوری موقعیتهای معاملاتی را انتخاب کنید که دلایل کمی برای تغییر تصمیم خود حین معامله داشته باشید. باز هم بر این نکته تاکید می‌شود که به هنگام باز کردن هر معامله بیشتر ضرر و کمترین سود مورد انتظار را تعیین کنید.
نوسانات بازار طبیعی هستند و نباید شما را به راحتی به سمت تغییر تصمیماتی که اتخاذ کرده‌اید سوق دهند. پایبندی به این اصل بهترین راه برای رسیدن به سطح بالاتری از صبر در معاملات است. راهکاری دیگر افزایش قدرت صبر در معامله گری، ارزیابی معاملاتی است که توانسته اید با سود درست و منطقی ببندید، بررسی این معاملات به شما بینشی می‌دهد که بتوانید از آن در باز کردن معاملات جدید و صبر در معامله گری استفاده کنید. هر چند زمانی که تبدیل به تریدرهای حرفه شوید می‌توانید با ارزیابی مجدد معاملاتی که باز کرده‌اید و رسیدن به سود حداقلی شروع به کاهش ریسک ضرر و افزایش حد سود نمایید.

نظم یعنی موفقیت


کلید اصلی موفقیت در بازارهای مالی درک دو اصل مهم است. 
⦁    اصل اول: چه زمانی ترید کنیم
⦁    اصل دوم: چه زمانی ترید نکنیم

هر چقدر میزان حساب ترید رشد می‌کند می‌بایست تریدهای کمتر با ریسک کمتر انجام شود و هر چقدر میزان حساب ترید کمتر باشد می‌توان تریدهای بیشتر با ریسک بیشتر داشت و میزان کمی و زیادی این حسابها به تریدر و توان مالی وی باز می‌گردد. 
همواره مطمئن شوید که تحلیل خود از بازار را با دقت بیشتر و شاخصهای واقعی تر جایگزین می‌کنید. تحلیلهای دقیق تر منجر به پیدا کردن موقعیتهای معاملاتی بهتر خواهند شد.

هنگام عمل


اکنون شما می دانید چطور با نظر و صبر بیشتر معامله کنید و باید دانش خود را به عمل تبدیل کنید. پس شروع به تحلیل بازار و آماده سازی پلن معاملاتی خود کنید.

از قبل تعیین کنید:

  • از چه ابزارهای معاملاتی استفاده می‌کنید
  • سیگنالهای ورود و خروج خود را تعیین کنید
  • حد سود و ضرر خود را تعیین کنید
  • حداکثر تعداد معاملات در بازه های زمانی مشخص را تعیین کنید