ارز دیجیتال و رمز ارز مفاهیمی هستند که این روزها زیاد شنیده می‌شوند اما اینکه واقعا چه معنا و مفهومی دارند موضوعی است که در بخش اول آموزش ورود به بازارهای مالی و کسب درآمد دلاری بدان پرداخته ایم.


ارزدیجیتال چیست:


این دو مفهوم هر چند بسیار بجای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند اما هر کدام دارای معانی متفاوتی هستند و این گونه کاربرد این دو عبارت اشتباه است. ارزهای دیجیتال در واقع پولهایی هستند که می توانند معادل فیزیکی نداشته باشند و به صورت دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند، در واقع تمامی پولهایی که ما در خریدهای آنلاین مورد استفاده قرار می دهیم به نوعی ارز دیجیتال هستند.
رمز ارز چیست؟
کریپتوکارنسی یا رمزارز به دسته‌ای از پولها و ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که در آن‌ها از رمزنگاری (کریپتوگرافی و کد گذاری) برای تراکنش‌های مالی استفاده شده ‌است. معروفترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال بعد از بین کوین، تتر، پکس گلد، اتریوم، کاردانو هستند البته تا به امروز حدودا بیش از 800 رمز ارز در بازار رمز ارز معرفی شده و مورد معامله قرار گرفته اند.


تفاوت رمز ارز و ارز دیجیتال چیست؟


تمامی رمز ارزها در واقع ارز دیجیتال هستند اما تمامی ارزهای دیجیتال رمز ارز نیستند. به ارزهای دیجیتالی که از رمزنگاری از آنها استفاده شده اند رمز ارز گفته می شود. البته این تنها تفاوت رمز ارزها و سایر ارزهای دیجیتال نیست. ارزهای دیجیتال مانند پول سنتی توسط دولتها و بانکها مدیریت می شوند و اصطلاحا مدیریت متمرکز دارند و این در صورتی است که رمز ارزها در یک بستر شفاف که ادعا دارد بسیار امن است مدیریت نا تمرکز دارد. شبکه یا زنجیره ای که رمز ارزها بر اساس آن مدیریت و امن سازی می شوند بلاکچین نام دارد. در شبکه بلاکچین هر فرد می تواند کیف پول دیجیتال خود را داشته باشد و بودن واسطه گری بانک یا ارگانهای دولتی دو نفر می توانند میزان مورد نظر از رمزارزهای خود را بین کیف پول دیجیتال خود جابه جا نمایند.


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


کیف پول دیجیتال برای نگهداری رمز ارز مورد استفاده قرار می‌گیرند، این ابزارها هم به صورت نرم افزاری و هم به صورت سخت افزاری وجود دارند. مشابه حساب بانکی هستند اما در واقع شما توسط بانک ارائه نمی شوند و ارائه کنندگان کیف های پول دیجیتال صرفا بخاطر ارائه ابزار نگهداری و انتقال ارزدیجیتال از شما کارمزد دریافت می کنند.


تاریخچه پیدایش رمز ارزها:


اولین ارز دیجتال رمزنگاری شده یا به اختصار رمز ارز، بیت کوین بود که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. بیت کوین توسط شخصی یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شده است که هویت واقعی آن‌ها تا به امروز، ناشناخته مانده است. به رمز ارزهایی که بعد از بیت کوین به بازار معاملات جهانی راه پیدا کرده اند آلت کوین گفته می شود.