همان طور که قبلا اشاره کردیم تحلیل تکنیکال یعنی پیش بینی رفتار آتی قیمت دارایی هایی که در بازارهای مالی ارائه شده اند، بر اساس رفتار و قمیت گذشته و حال همان دارایی است. پس نیاز هست که ابزاری داشته باشیم که بتونیم به وسیله آن این اطلاعات را بدست آوریم. 
مهمترین، معروف ترین و معتبرترین ابزار بدست آوردن این اطلاعات وب سایت تریدینگ ویو ( TradingView.com ) است.

 

تریدینگ ویو

 این وب سایت اطلاعات و نمودارهای قیمت بازارهای جهانی مالی و بازارهای مالی بسیاری کشورها را ارائه می نماید و همینطور بسیاری از صرافی های ارزهای دیجیتال هم از همین وب سایت برای ارائه نمودارهای قیمت و رفتار دارایی ها استفاده می‌کنند.

بخشی از خدمات این وب سایت رایگان هست و بخش دیگری نیازمند پرداخت هزینه است، البته برای تحلیل تکنیکال خدمات رایگان این وب کافی است و نیازی به پرداخت هزینه اشتراک نیست. 

TRADINGVIEW

 

قبل از ورود به محیط وب سایت تریدینگ ویو باید یک مفهوم مهم توضیح داده شود. اگر در محیط این برنامه جستجو کنید انواع دارایی ها به صورت جفت یعنی BTSUSDT یعنی بیتکوین تتر یا SHIBUSDT یعنی شیبا تتر
ارائه شده اند. حالا فرض کنید برای خرید لباس به فروشگاه مراجعه نموده این و قیمت لباس 250 هزار تومان است یعنی به ازاری هر عدد از آن لباس باید 250 هزار تومان پرداخت کنید و هر تومان به اندازه یک به 250 هزارم لباس ارزش دارد.
بازارهای مالی هم از همین روال تبعیت می کنند یعنی در جفت معاملاتی BTCUSDT ما بین کوین را در برابر تتر معامله می‌کنیم یا در جفت USDTSHIB تتر را در برابر شیبا معامله می کنیم. عددی که در لحظه در نمودار قیمت نمایش داده می‌شود در واقع نشان دهنده نسبت معاملاتی جفت رمز ارزی است که انتخاب کرده ایم.

تریدینگ ویو رمز ارز


با انتخاب جفت رمز ارز یا دارایی مورد نظر خودتون در بخش جستجو وب سایت تریدینگ ویو نمودار قیمت نسب به زمان نمایش داده می شود که در چهار طرف این نمودار بخشهای مختلف و ابزارهای متفاوتی وجود دارند که برای تحلیل و استخراج اطلاعات از نمودار بسیار حائز اهمیت هستند.

 

ابزارهای وب سایت تریدینگ ویو

 

نوار سمت چپ صفحه - ابزارهای ترسیم 

ابزارهای این بخش برای ترسیم خطوط روند و سایر ترسیمات مرتبط با رفتار آتی بازار مورد استفاده قرار می گیرند.

نوار سمت چپ وب سایت تریدینگ ویو


نوار پایین صفحه - نوار زمان 

نوار پایین صفحه نشان دهنده روند زمانی نمودار است که بر اساس تایم فریم انتخاب شده در بالای نمودار مقادیر نسبی متفاوتی را نمایش می‌دهد.

نوار پایین صفحه وب سایت تریدینگ ویو


نوار سمت راست - نوار نرخ یا قیمت 

نوار سمت راست نوار قیمت یا نرخ است که قیمت لحظه‌ای را نسبت به وضعیت صعودی بودن یا نزولی بودن سبز رنگ یا قرمز رنگ نمایش می‌دهد.

نوار سمت راست وب سایت تریدینگ ویو


نوار بالا - نوار تنظیمات نمودار 

نوار بالای صفحه ابتدا نام رمزارز یا جفت معاملاتی که نمودار آن در حال نمایش است را نشان می‌دهد، در قسمت دوم تایم فریم یا بازه زمانی نمودار قابل انتخاب است و سپس گزینه انتخاب نوع نمودار قرار دارد. چهارمین گزینه این بخش مرتبط با اندیکاتورهای تحلیل بازار است که در درسهای آتی به آنها پرداخته خواهد شد. 

نوار بالای صفحه وب سایت تریدینگ ویو


اطلاعات کلی در خصوص وب سایت تریدینگ ویو تا اینجا تشریح شد. از این به بعد تمام آموزشها بر اساس استفاده از ابزارها و اطلاعات این وب سایت ادامه پیدا خواهد کرد.