رمز ارز یا crypto currency به هر نوع پولی که به صورت دیجیتال یا مجازی با استفاده از کریپتوگرافی امن سازی شده است گفته می‌شود. 
ارزهای دیجیتال مرجع صادرکننده یا تنظیم کننده متمرکز ندارند، در عوض از یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش ها و صدور واحدهای جدید استفاده می‌کنند.

رمز ارز چیست؟
رمز ارزهای چگونه کار می کنند؟
نمونه های از رمز ارزها:
چطور رمز ارز تهیه کنیم؟
آیا رمز ارزها قابل اطمینان هستند؟


رمز ارز چیست؟

رمز ارز یک سیستم پرداخت دیجیتالی است که به بانک برای تایید تراکنش وابسته نیست و در واقع یک سیستم نظیر به نظیر (Peer to peer) است که هر کسی را در هر جایی قادر به ارسال یا دریافت پول می‌نماید.
به جای حمل پول در سراسر جهان و انجام مبادلات مالی، تراکنش های مبتنی بر رمز ارز در پایگاه داده های آنلاین ذخیره سازی می شوند این پایگاههای آنلاین به منزله دفتر کل تمام تراکنش ها را ثبت می نمایند. ارزهای دیجیتال هر شخص یا سازمان در کیف پول دیجیتال اختصاصی ذخیره سازی می شوند.
پولهای دیجیتال به دلیل اینکه به صورت دیجیتال رمزگذاری شده اند رمزارز نامیده می‌شوند. این بدان معناست که کدنویسی پیشرفته در ذخیره‌سازی و تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بین کیف پول‌ها و ثبت آنها در دفتر کل نقش دارد.
اولین رمز ارز بین کوین بوده است که تا به امروز به عنوان معروفترین رمز ارز شناخته می‌شود. دلیل عمده تمایل به رمز ارزها مربوط به معامله گری برای کسب درآمد است.

 

رمز ارزهای چگونه کار می کنند؟

تمامی رمز ارزها بر بستر بلاکچین فعال می شوند. بستر بلاکچین یک بستر غیر متمرکز است که اطلاعات تمامی رمزارزها و تراکنشهای مربوط به آنها را ذخیره می‌نماید.
واحدهای ارزدیجیتال یا رمز ارز طی فرایند ماینینگ تولید می‌شوند. این رمز ارزها را می‌توان همینطور از طریق کارگزاریها خرید نموده و در کیف پول رمز ارز ذخیره سازی کرد.
رمز ارزها دارایی های ملموس نیستند بلکه کلیدهایی هستند که بدون وابستگی به بانکها می توان آنها را از فردی به فرد دیگر منتقل نمود.
اگرچه بیت کوین از سال 2009 وجود داشته است، اما رمز ارزها و کاربرد فناوری بلاکچین هنوز در حال تکامل و توسعه هستند و انتظار می‌رود در آینده کاربردهای بیشتری داشته باشند.
انواع معاملات از جمله اوراق قرضه، سهام و سایر دارایی‌های مالی می‌توانند در نهایت با استفاده از فناوری بلاکچین انجام شوند.

 

نمونه های از رمز ارزها:


رمز ارزهای زیادی وجود دارند که معروف ترین آنها عبارتند از:


بین کوین:


درسال 2009 بنیان گذاری شد و اولین رمزارز با بیشترین میزان معامله محسوب می‌شود. بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو توسعه پیدا کرد. بسیاری بر این باورند که این نام مستعار فرد یا گروهی است که هویت دقیق آنها همچنان ناشناخته باقی مانده است.


اتریوم:


این رمز ارز در سال 2015 توسعه داده شد. اتریوم یک پلتفرم بلاک چین با ارز دیجیتال مخصوص به خود است. اتریوم بعد از بیت کوین محبوب ترین رمز ارز است.

 

لایت کوین:


این ارز شبیه بیت کوین است با امکان انتقال سریعتر و استفاده گسترده تر.


ریپل:


ریپل یک سیستم توزیع شده است که در سال 2012 بنیان گذاری گردید. ریپل می‌تواند برای ردیابی انواع مختلف تراکنشها، نه فقط ارزهای دیجیتال، استفاه شود. 

به تمامی رمزارزها به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود.

 

چطور رمز ارز تهیه کنیم؟


برای تهیه رمز ارز می توان از طریق کارگزاران رمز ارز اقدام نمود. بدین ترتیب که ابتدا در یک کارگزاری حساب کاربری افتتاح نموده و با شارژ حساب خود می‌توانید رمز ارز مورد نظر خود را تهیه نموده و وارد فعالیت معامله گری شوید.

 

آیا رمز ارزها قابل اطمینان هستند؟


رمز ارزها بر بستر بلاکچین فعال می‌شوند. شیوه دخیره سازی اطلاعات رمز ارزها به صورت غیر متمرکز بوده و دسترسی به آنها توسط هکرها بسیار سخت است. همینطور تراکنشهای رمزارزها نیازمند تایید دومرحله‌ای هستند که همین امر بر امنیت تراکنشهای صاحبان رمز ارز می‌افزاید.

برخلاف ارزهای رسمی کشورها که توسط دولتها مدیریت می‌شود، ارزش رمز ارزها تنها بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. همین موضوع منجر به ایجاد نوسانات شدید در این بازار می شود که برای معامله گران فرصت خوبی برای کسب سود است.