هر تریدر به دنبال راههای موفقیت در بازار سرمایه است. تمایل به کسب سود بیشتر هر تریدر را به سمت آزمودن راههای جدید و شاید متفاوت سوق می‌دهد. انتخاب تمرینات ذهن آگاهی و مدیتیشن از سوی تریدرها برای داشتن وضعیت ذهنی بهتر امری غافلگیرکننده نیست. هر چند بسیاری از مردم به این موضوعی نگاهی سهل انگارانه دارند و آن را جدی نمی‌گیرند، آنها بهره گیری از مدیتیشن را یا نشانی از ضعف می دانند ویا فکر می‌کنند اراده لازم برای انجام هر کاری را دارند. فارغ از آنچه گفته شد مدیتیشن و ذهن آگاهی تاثیرات مثبت اثبات شده برای تریدرها دارند.
بیشتر ما نمی‌دانیم چگونه احساساتمان را برای چند ساعت از خود جدا کنیم. هر کسی یا هر تریدری ممکن است در اوج بلاتکلیفی بوده یا در حال تصمیم گیری و انتخابی بزرگ باشد، در هر صورت تمرینات مدیتیشن و ذهن آگاهی تفاوت های محسوس و مفید ایجاد خواهند کرد.

 

فهرست

  • مقدمه
  • تاثیرات مدیتیشن روی مغز و روان انسان
  • تمرینات مدیتیشن برای تریدرها
  • چرا به تمرینات مدیتیشن نیاز داریم
  • نتیجه گیری

 

تاثیرات مدیتیشن روی مغز و روان انسان

 

تاثیر مدیتیشن روی مغز


محققان دانشگاه هاروارد دریافته اند که 8 هفته مدیتیشن می‌تواند تغییرات ساختاری روی مغز ایجاد کند. این تحقیقات با استفاده از دستگاه MRI و اسکن مغز انجام شده است که مشخص شد بعد از 8 هفته مدیتیشن حجم ماده خاکستری افزایش پیدا کرده و همینطور تغییرات مثبتی در هیپوکامپ، کورتکس، TPJ و مخچه رخ داده است.
تحقیقات دیگری در مرکز تحقیقات باپتیست نشان داد با انجام چند دقیقه تمرین مدیتیشن به صورت روزانه سطح اضطراب می تواند تا 39% کاهش یابد.
تحقیقات دانشگاه یو سی ال ای نشان داده افرادی که به صورت منظم تمرینات مدیتیشن را انجام می دهند با افزایش سن نسبت به سایر افراد کاهش کمتری در ماده خاکستری مغز ایشان اتفاق می‌افتاد.
مدیتیشن همینطور منجر به افزایش احساسات مثبت در انسان می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که امواج گاما که به هنگام توجه و یادگیری در مغز بدان نیاز داریم همزمان با افزایش شادی با تمرینات منظم مدیتیشن در مغز فعال می‌شوند.

 

تمرینات مدیتیشن برای تریدرها


تمرینات پایه ای برای تریدرها

 

مدیتیشن برای تریدرها


1    روی زمین یا یک صندلی راحت در وضعیتی که پشت شما کاملا صاف است بنشینید.
2    با چشمان بسته نفسهای عمیق و آرامی از بینی بکشید. مراقب باشید احتمال دارد تنفس از دهان وضعیت جنگ یا گریز را مانند زمانی که در خطر قرار دارید، در شما بیدار کند.
3    روی تنفس خود متمرکز شوید بی آنکه به چیز دیگری فکر کنید. می توانید در ذهن خود از یک تا پنچ در هر دم و باز دم بشمارید. می توانید تصور کنید که صفحه کاملا سفید در برابر شما قرار دارد به این ترتیب می توانید مطمئن شوید که افکار ذهن شما را مشغول نکرده اند.
4    برای 5 دقیقه این کار را انجام دهید و می توانید از یک ساعت با زنگ ملایم استفاده کنید تا از پایان 5 دفیقه مطلع شوید.
5    پیش از باز کردن چشم خود یک نفس عمیق بکشید و خود را در وضعیت کاملا آرامی تصور کنید و پیش از بلند شدن از جای خود عمل باز دم را کاملا انجام دهید.
 

چرا به تمرینات مدیتیشن نیاز داریم

مدیتیشن برای معامله گران


در اینجا دلایل استفاده از مدیتیشن برای تریدرها آورده شده است.


نیاز به مهارت تمرکز:

مدیتیشن و تمرکز

هر ورزشکار روزانه چندین ساعت به آموزش و تمرین مهارتهایش اختصاص می دهد. آنها آنقدر روی هر حرکت تمرکز می کنند تا به صورت خودکار و صحیح انجامش دهند. این شیوه حرکات را در ذهن و حافظه آنها حک می کند و جزئی از آنها خواهد شد. تمرکز نیز یک مهارت است که می تواند به شما کمک زیادی بکند. انسانها بر تفسیر اطلاعات دریافتی تمرکز دارند و اطلاعات غیر مرتبط را فیلتر می کنند. نقشه های ذهنی نشان می دهند که تمرکز مانند ماهیچه ها در بدن عمل می کند. زمانی که تمرکز را تمرین می کنید مسیرها و پیکهای عصبی برای افزایش سرعت و تاثیر بیشتر همگرا می شوند. بهترین تکنیک برای دستیابی به این مهارت مدیتیشن است.


بهبود توانایی تصمیم گیری:

به عنوان یک تریدر شروع ترید و فراموش کردن زمان کار ساده ایست. تریدرها آنقدر غرق در کار می شوند که زمان را از دست می دهند. آنها روی قیمت و نوسانات آن متمرکز می شوند. به همین علت تریدرهای حرفه ای که به مدیتیشن می پردازند موضوعی به نام تجارت جامع را پیشنهاد می کنند. تیم فرآیند سبک زندگی و تجارت شما را جهت می دهد. اگر شما بخشی از زمان خود را به مدیتیشن اختصاص دهید از مزایای بیکران آن بهره خواهید برد و همینطور با کاهش سطح استرس شما توانایی تصمیم گیری شما بهبود خواهد یافت.


ذهن آگاهی در ترید:

مدیتیشن و ذهن آگاهی

یافتن راهی برای اضافه کردن مدیتیشن به روال روزمره بدون تحمل بار اضافی موضوع مهمی است. شما باید زمانی را به مدیتیشن اختصاص دهید خواه قبل از شروع کارهای روزانه خواه بعد از اتمام آنها. نیازی نیست از 5 دقیقه بیشتر باشد، تنها در وضعیت راحت قرار بگیرید و عوامل حواس پرتی را حذف کنید، چشمان خود را ببندید، بر تنفس خود متمرکز شوید، لحظه ای صبر کنید و مجدد نفس بکشید. بر لحظه بین دم و باز دم تمرکز کنید. بعد از این کار شما می توانید به مدیتیشن ادامه دهید و بر قسمتهای مختلف بدن خود از کف پا تا سر متمرکز شوید. تنها روی هر بخش تمرکز کنید و نیاز نیست بر آرام کردن آنها تمرکز کنید، آنها به خودی خود آرام خواهند شد. همینطور می توانید از تکنیک تصویر سازی استفاده کنید. سناریویی را تصور کنید که همه چیز در آن آرام و در صلح است، سپس خود را در این سناریو تصور کنید و دقت کنید چه احساساتی را تجربه می کنید. آیا ورزش باد را حس می کنید، از خنکی هوا لذت می برید یا بوی گلها مشام شما را نوازش می کنند؟ هر کدام از این تمرینات را می توانید انجام دهید و خواهید دید ذهن شما ادامه داستان را پیش خواهد برد و تنها کافیست بدان جهت دهید. در تمام این مدت روال تنفس عمیق و آرام خود را حفظ کنید چون بخش مهم تمرین همین تمرکز بر تنفس آرام و عمیق است.
 نیاز نیست حتما مدت مشخصی مثلا 20 یا 40 دقیقه این کار را انجام دهید و شیوه درست و غلط برای انجام این کار وجود ندارد البته بهره گرفتن از این مدرس مدیتیشن بسیار کمک کننده است. به مرور تاثیرات این تمرینات را روی معاملات خود خواهید دید و البته می توان از این تمرینات به هنگام ترید بهره برد تا درگیر تصمیمات شتابزده و اشتباه نشد. 

 

نتیجه گیری


استفاده از مدیتیشن برای تریدرها و فعالان بازارهای مالی بسیار مهم و اثر بخش است و مزایای زیادی خواهد داشت که استفاده کنندگان از این تمرینات قطعا آنها را لمس خواهند نمود. کافیست بعضی از تمرینات را آغاز کنید تا کیفیت آن را بر عملکرد خود ببینید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین تیپ شخصیت برای ترید چیست؟ برونگرا یا درونگرا؟
بیشتر بخوانید: ژورنال معاملاتی، اهمیت و کاربردها
بیشتر بخوانید: روانشناسی ترید یا روانشناسی معامله چیست و چگونه از این علم برای موفقیت در بازارهای مالی بهره ببریم؟
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع روانشناسی ترید و ذهنیت معامله گر