قبل از اینکه وارد بحث سرمایه گذاری و ترید در بازار مالی بشیم، باید یاد بگیریم بازار مورد نظر را تحلیل کنیم. فعالان بازارهای مالی و دانشمندان اقتصاد سالهاست این بازارها را رصد کرده اند و شیوه های متفاوتی را برای تحلیل توسعه داده اند.
تحلیل به خودی خود به معنای بررسی دقیق یک موضوع یا مفهوم با در نظر گرفتن متغیرها و شاخصهایی خاص است. در بازارهای مالی انواع مختلفی از تحلیل وجود دارد:


1    تحلیل بنیادین یا فاندامنتال ( Fundamental analysis)
2    تحلیل فنی یا تکنیکال ( Technical Analysis )
3    تحلیل احساسی یا سنتیمنتال ( Sentimental Analysis ) 
4    تحلیل زنجیره ( On-chain Analysis )

تحلیل بنیادین یا فاندامنتال ( Fundamental analysis)

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی روش تحلیل با توجه به ارزش ذاتی دارایی‎ها است. متغیرهایی که در تحلیل بنیادین مورد توجه قرار دارند دارایی های نقدی و غیر نقدی، میزان سود، میزان سود انباشته و شاخصهایی از این دست هستند و کار اصلی تحلیلگر بنیادین تخمین ارزش ذاتی دارایی و انجام معامله بر اساس آن است. 
تحلیل بنیادی یا فاندامنتال در بازار رمز ارز شکل و شیوه خاص خود را دارد. موضوعات مطرح در بازارهای پولی سنتی در بازارهای مالی نوین جای ندارند و متغیرهای مورد تحلیل در رمز ارز شامل وایت پیپر پروژه، تیم سازنده و سابقه آن، نحوه توزیع توکن، نوع رمز ارز، کاربردهای تعریف شده برای پروژه، کاربرد توکن پروژه، مارکت کپ، عرضه و تقاضای توکن، جامعه طرفدار آن رمزارز، شرکا و سرمایه‌گذاران آن پروژه هستند. 
تحلیل بنیادین برای سرمایه گذاری های بلند مدت کاربرد دارد. به عنوان مثال شما به عنوان تحلیل گر بنیادین ممکن است به این جمع بندی برسید که ارزش ذاتی یک رمز ارز بسیار بیشتر از قیمت فعلی آن است و روی آن سرمایه گذاری نمایید. باید توجه نمود که سرمایه گذاری بر اساس تحلیل بنیادین زمان بر است و می تواند نوسانهای قیمتی زیادی را تجربه نماید پس رعایت کف ضرر یا سقف ریسک در این شیوه تحلیل اهمیت زیادی دارد. 

 

تحلیل فنی یا تکنیکال ( Technical Analysis )

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال علم و شیوه بررسی نمودار دارایی های مختلف مانند رمز ارز، جفت ارز و هر آنچه در بازارهای مالی ارائه می شود است. قوانین تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی مختلف تفاوت چندانی ندارد و اصول ثابتی پیروی می کند. نمودارها در انواع مختلفی رسم می شوند. پرکاربرد ترین نوع نمودار در حال حاضر، نمودار شمعی یا کندلی است. نمودار شمعی مشخصات بیشتری نسبت به سایر نمودارها در هر لحظه در اختیار تریدر قرار می دهد و به کمک این اطلاعات تریدر توانایی پیش بینی رفتار آتی بازار را خواهد داشت. تمرکز این دوره آموزشی بر تحلیل تکنیکال است و به اصول، مبانی و شیوه کاربرد آن پرداخته خواهد شد. 
یک اصل مهم در تحلیل تکنیکال این است که هیچ آینده‌ای وجود ندارد و همه چیز تکرار گذشته است. در تحلیل تکنیکال هیچ قطعیتی وجود ندارد و همه چیز بازی با احتمالات است.
تحلیل تکنیکال برای معامله گری در بازه های کوتاه مدت و بلند مدت مورد استفاده قرار می گیرد. نکته حائز اهمیت آن است که عوامل روانشناختی و رفتاری افراد نیز در این شیوه تحلیل نقش بسزایی ایفا می نماید.

 

تحلیل احساسی یا سنتیمنتال ( Sentimental Analysis ) 

تحلیل سنتیمنتال

در بازارهای مالی بیشتر افراد ضرر می کنند و کمتر افرادی وجود دارند که به سود مالی می رسند با توجه به این واقعیت بسیاری بر این باورند که اگر نظر اکثریت بر صعودی بودن بازار است پس بازار نزولی خواهد بود و اگر نظر اکثریت بر صعودی بودن بازار است بازار صعودی خواهد بود، به طور خلاصه بازار خلاف جهت نظر اکثریت عمل خواهد نمود و اکثریت اشتباه می کنند. این یک تحلیل سنتیمنتال است.
هدف این نوع تحلیل تشخیص احساسات و هیجانات حاکم بر بازار و تصمیم گیری بر اساس آن است. روال و منطق بازار این است که یک بازار ساز یا سرمایه دار بزرگ یا اصطلاحا نهنگهای بازار، خیل کثیر سرمایه گذاران کوچک را متقاعد به ریزشی بودن بازار می کنند تا در پایین ترین قیمت ممکن سبد سرمایه خود را تکمیل کنند و همان افراد را متقاعد به صعودی بودن بازار می کنند تا سبد سرمایه خود را در بالاترین قیمت ممکن نقد کنند. این اصطلاحا بازارگردانان، احساسات سرمایه داران خرد را مدیریت می کنند. تحلیل سنتیمنتال هرگز به این سادگی‌ نیست و سرمایه داران بزرگ نیز اشتباهاتی مرتکب می شوند که منجر به از دست دادن سرمایه زیادی خواهد شد و مشخصا این شیوه تحلیل نیاز به اطلاعاتی بسیار مهم و پیچیده و گران قیمت دارد. رصد فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی و تحلیل داده ها از منابع این شیوه تحلیل است. اندیکاتور ترس و طمع از ابزارهای مهم تحلیل سنتیمنتال است.

 

تحلیل درون زنجیره‌ای ( On-chain Analysis )

تحلیل درون زنجیزه ای - تحلیل آنچین

این شیوه تحلیل مخصوص بازار رمز ارز است. بازار رمز ارز بر شبکه بلاکچین استوار است. شبکه بلاکچین یک شبکه کاملا شفاف است و هر اتفاقی در آن بدلیل ماهیت غیر متمرکز بودن آن برای تمام حاضران شبکه قابل رویت است. با توجه به این موضوع تراکنشهای در حال انجام و انجام شده در این بازار اطلاعات جدید را در اختیار قرار می دهد که در سایر بازارهای مالی در دسترس نیستند. البته این ابزار ممکن است توسط سرمایه داران بزرگ در جهت استفاده و ایجاد دیتا تقلبی مورد استفاده قرار گیرد و این موضوعی است که یک تحلیل گر درون زنجیره ای می بایست همیشه در نظر داشته باشد.
شاخصهای مورد تحلیل در این شیوه تحلیل، تراکنشهای انجام شده، تغییرات قیمت، میزان کاربران، نحوه فعالیت، سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت و موارد این چنین هستند. این شیوه تحلیل همچنان نیازمند تحقیق و بررسی های بیشتر است و به پختگی لازم جهت استفاده به عنوان یک ابزار قدرتمند مانند سه روش قبلی نرسیده است.


نقشه راه تحلیل تکنیکال - بخش دوم دوره آموزشی ورود به بازارهای مالی و کسب درآمد دلاری

1- آشنایی و استفاده از وب سایت تریدینگ ویو Tradingview.com

2- انواع نمودارها در بازارهای مالی

3- انواع روندها در بازارهای مالی

4- کانالهای قیمتی

5- سطوح حمایت و مقاومت